Leitura na escola: as representações e práticas de professoras

DSpace/Manakin Repository

Leitura na escola: as representações e práticas de professoras

Show full item record

Title: Leitura na escola: as representações e práticas de professoras
Author: Saveli, Esméria de Lourdes
Abstract: O trabalho enfoca as práticas de leitura desenvolvidas por um grupo de professoras da Educação Infantil e do Ensino Fundamental de 1ª a 4ª série numa escola pública do município de Ponta Grossa, Paraná. A marca principal da pesquisa esteve voltada para o cotidiano da escola com o objetivo de analisar como a professora, que está inserida em um contexto que possibilita a reflexão sobre a sua prática, compreende e trabalha a leitura na escola. Para isso, foi instaurado um processo reflexivo que possibilitou explicar a prática, não de forma isolada e abstrata, mas com base nas situações do cotidiano escolar, num movimento constante da prática para a teoria e numa volta à prática para transformá-la. Na análise do material empírico buscou-se compreender a prática de leitura que as professoras desenvolviam na escola á partir dos indícios das representações manifestas, das experiências relatadas e dos conceitos que elaboraram ao longo do processo de formação.This work focus us on the reading practices that were developed by a group of teachers of Kindergarten and Elementary Education from the first to the fourth grade of a Public School of the Municipality of Ponta Grossa, Paraná. The main purpose of the research aimed the daily life of the school having as objective to analyse how the teacher that is inserted in a context that enables consideration of its practice, and understands and works reading in the school. In order to do so a reflexive process has been established that enabled the practice to be explained not in an isolated and abstract way, but based on the schools everyday situations, in a constant movement from practice to theory and back to practice to transform it while analysing the empirical material we tried to understand the reading practice that the teachers developed in the school departing from clues from representations that were manifested, from the experiences that were mentioned and from the concepts that were elaborated a long the formation process.
URI: http://ri.uepg.br:8080/riuepg//handle/123456789/442
Date: 2001


Files in this item

Files Size Format View
TESE_EsmeriaLourdesSaveli.pdf 668.6Kb PDF View/Open

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account